خلاصه فصل 9 اندازه گیری ، سنجش و ارزشیابی آموزشی
خلاصه فصل 9
آزمون های صحیح ــــ غلط و جور کردنی
تعریف آزمون های عینی
آزمون هایی که در آنها هم سوال و هم جواب در اختیار آزمون شوندگان قرار می گیرند و آزمون شوندگان درباره جواب های داده شده تصمیماتی می گیرند و یا اعمالی انجام می دهند .
انواع آزمون های عینی
الف - آزمون های صحیح- غلط : در این آزمونها تعدادی سوال یا جمله در اختیار دانش آموز قرار میگیرد و او صحیح یا غلط بودن آن را تعیین میکند.
ب - آزمونهای جور کردنی: در این آزمون،دانش آموز تعدادی پاسخ را با تعدادی پرسش جور می کند.
ج - آزمون های چند گزینه ای : در این آزمون، آزمون شونده جواب صحیح را از میان تعدادی جواب پیشنهادی انتخاب می کند.
تفاوت آزمون های عینی با تشریحی:
1- در آزمونهای عینی پرسش و پاسخ در اختیار پاسخ دهنده قرار می گیرد اما در آزمون تشریحی دانش آموز پاسخ را تولید می کند.
2- تصحیح آزمون های عینی دقیق و عینی است و نظر شخصی مصحح دخالتی ندارد ولی تصحیح آزمون های تشریحی ذهنی است و نظر مصحح دخالت می کند.
3- آزمونهای عینی توانایی بازشناسی و تشخیص را می سنجند ولی آزمون های تشریحی و کوته پاسخ توانایی بازخوانی آزمون شونده را می سنجند.
آزمون های صحیح – غلط
در این آزمونها تعدادی سوال یا جمله در اختیار دانش آموز قرار می گیرد و او صحیح یا غلط بودن آن را تعیین می کند.این سوالات ساده ترین نوع سوالات عینی هستند .
انواع آزمون صحیح – غلط :
1.نوع صحیح – غلط : یک جمله خبری، محاسبه عددی یا معادله در اختیار آزمون شونده قرار می گیرد تا درستی یا نادرستی آن را تعیین کند
مثال: مقدار x در معادله 2x+6=26 برابر 9 است. ص غ
2. نوع بله – خیر : آزمون شونده جواب یک جمله پرسشی را با بله یا نه مشخص می کند.
مثال : آیا مجموع زوایای داخلی مثلث 180 درجه است؟
3. نوع اصلاحی: جمله ای به دانش آموز داده می شود که در آن غلطی وجود دارد و او باید غلط را تشخیص دهد، آن را خط بزند و درستش را بنویسید : جذر عدد 64، 9 است.
4. نوع خوشه ای یا چند صحیح – غلط : تنه سوال بصورت جمله ناتمام نوشته می شود و به دنبال آن تعدادی جواب قرار می گیرد.در این سوالها، هر یک از جواب های پیشنهادی به عنوان صحیح یا غلط مورد قضاوت قرار می گیرد.
مزیت آزمون اصلاحی:
در این نوع آزمون علاوه بر بازشناسی، بازخوانی هم صورت می گیرد، زیرا آزمون شونده برای پاسخ به سوال هم باید جز غلط را تشخیص دهد(بازشناسی) و هم درست آن را بنویسد(بازخوانی).
محاسن آزمون های صحیح – غلط
1) وسیله مستقیم و ساده برای سنجش بازده آموزشی به حساب می آیند .
2 ) بیان موضوع های درسی در قالب عبارت های ساده انجام می شود.
3 ) تهیه آن آسان است .
4 ) تصحیح آن عینی است و مصحح دخالتی ندارد.
5) در هر آزمون ، تعداد زیادی سوال طرح می شود .
معایب آزمون های صحیح – غلط
1) این آزمون ها معمولاً برای سنجش اطلاعات جزیی و کم اهمیت بکار می رود .
2 ) حدس زدن کورکورانه در آن خیلی دخالت دارد.
3 ) کاربرد آن بیشتر به حفظ طوطی وار و اطلاعات کم اهمیت تأکید دارد.
4 ) بیشتر برای سنجش هدف های سطح پایین مفیدند و توانایی های سطح بالا را نمی سنجند .
قواعد تهیه سوالات صحیح – غلط
1) سوالات را تا حد امکان مختصر و ساده و روشن بنویسید .
2 ) جمله هایی بکار رود که درست یا غلط بودن آن بدون ابهام ، آشکار باشد.
3) از کاربرد کلماتی چون همه ، بعضی وقت ها ، معمولاً ، هرگز و ... پرهیز کنید .
4) سعی شود طول سوالات صحیح و غلط هم اندازه باشند .
5 ) سعی شود تقریباً تعداد سوالات صحیح - غلط هم اندازه باشند. (غلط با تعدادی بیشتر )
6) سوالات صحیح – غلط را از روی جمله های کتاب ننویسید .
7) هر سوال به یک هدف آموزشی مهم مربوط شود .
آزمون های جور کردنی
آزمون های جور کردنی از تعدادی سوال تشکیل می شوند که هر یک از آنها دارای دو ستون است ، یکی ستون پرسش ها و ستون دیگر پاسخ هاست . دانش آموز باید ستون پرسش ها را با پاسخ ها جور کند .
انواع آزمون های جور کردنی
الف ) آزمون های جور کردنی معمولی : تعدادی پرسش و پاسخ در کنار هم که معمولاً تعداد پاسخ ها از پرسش ها بیشتر است .
ب ) نوع رده بندی یا فهرست اصلی : یک طرح رده بندی ارائه می شود و از دانش آموز خواسته می شود تا هر سوال را طبق این طرح رده بندی کند .
محاسن سوالات جور کردنی
1- برای آزمون دانش اصطلاحات،تعاریف،تاریخ ها و سایر موارد مربوط به روابط ساده بسیار مناسبند.
2- برای سنجش یادگیری هایی که با کلمات چه کسی،چه چیزی،چه زمانی و کجا مشخص میشوند.
3- می توان با این آزمون نمونه نسبتاً بزرگی از محتوا و اهداف آموزشی را در زمان معینی مورد سنجش قرار دهد.
4- تصحیح سوالات جور کردنی با سرعت و سهولت امکان پذیر است و نظر شخصی مصحح دخالتی ندارد.
نظر گرانلاند(1971) در مورد سوالات جور کردنی
آنجا که بازده یادگیری بر توانایی تشخیص روابط بین امور تاکید دارد و میتوان تعدادی پرسش و پاسخ متجانس یافت.سوالات جورکردنی،مهمترین نوع سوال اند.
معایب آزمون های جور کردنی:
1- درصورت عدم دقت در طراحی سوالات، باعث یادگیری طوطی وار و مطالب سطحی میشود.
2- پیدا کردن مجموعه ای از پرسش ها که به اندازه کافی شبیه هم باشند تا بتوان برای آنها مجموعه پاسخهای همگونی پیدا کرد کار دشواری است.
3- و در بعضی موارد: ابهام در راهنمایی ها، طولانی بودن پرسش ها و پاسخ ها نا همگون یا مبهم بودن پاسخ ها و مبهم بودن پرسش ها.
معایب آزمونهای جورکردنی از نظر لین و گرانلاند:
دشواری پیدا کردن مواد متجانس متناسب با هدف های آموزشی و بازده های یادگیری مورد نظر معلم
قواعد تهیه سولات جور کردنی
1- پرسش ها وپاسخ های متناجس و یا همگون انتخاب کنید.
2- طول فهرست های پرسش و پاسخ را کوتاه انتخاب کنید و مطالب کمتری را در هر یک از پاسخ ها قرار دهید.
3- در راهنمای سوال، اطلاعات لازم را درباره نحوه مقایسه و جور کردن پرسش ها و یا پاسخها در اختیار دانش آموزان قرار دهید.
4- همه پرسش و پاسخ یک سوال را در یک صفحه قرار دهید.
5- در صورت امکان فهرست پاسخ ها را بطور منطقی مرتب کنید.مثلاً نام ها به ترتیب الفبا،تاریخ ها به ترتیب زمان، اعداد از کوچک به بزرگ
6- در قسمت پرسشهای جور کردنی از کاربرد جملات ناتمام خودداردی کنید.
7- پرسش ها را با شماره و پاسخ ها را با حروف مشخص کنید.
8- باید هر یک از پاسخ برای تمام پرسش های یک سوال درست جلوه کند.
9- از نوشتن سوال هایی که پرسش ها و پاسخ های آنها کاملاً با هم جور میشوند،بپرهیزید.